Translate

encyklopedia pieniadza encykloMAP

Archiwum bloga

Szukaj na blogu encyklomap

poniedziałek, 2 lutego 2009

dekomunizacja pieniądza

Pytania związane z dekomunizacja pieniądza, ____________________________________ Pierwszymi pytaniami jakie wiążą się z dekomunizają pieniądza, jest kwestia , -czy zdekomunizowany pieniądz, uwolniony od monopolisty banku centralnego, ma być całkowicie wolny i nie poddany żadnym ograniczeniom i restrykcjom, czy przeciwnie wprowadzanie wolnego pieniądza należy rozpocząć powoli i ostrożnie. Przydatne do tego mogą okazać się prace Hayka i Huelsmnana, choć nie przeceniał bym ich zbytnio, ponieważ nie były pisane z pozycji społeczeństwa okupowanego przez socjalizm, i w związku z tym zapaści, "tąpnięcia" socjalistycznego molocha, i tak zwanej transformacji gospodarki, która była nie mniej nienormalnym zjawiskiem od samego socjalizmu, nie mogą w pełni obiektywnie ocenić Inaczej też przebiegać powinien proces niejako "uzdatniania", państwowego pieniądza, którego istnienia przeciwnikiem nie jestem, choc zastrzeżenia* wobec jego autentyczności pojawiały sie będą, i to zapewne słusznie, -to zapełnienie jego miejsca przez inne systemy, w krótkim czasie uważam za mało prawdopodobne [brak kapitału przyszłych emitentów ], -warunek istnienia pieniądza państwowego jest następujący, otóż pieniądz państwowy musi być, powtarzam jeszcze raz MUSI BYĆ PIENIĄDZEM KRUSZCOWYM, czyli pieniądzem prawdziwym, złotowym, lub srebrnym, a w przypadku istnienia pieniądza złotego i srebrnego muszą być to dwa różne sytemy montetarne. Nie powinien to być certyfikat, wystarczy bowiem spojrzeć na sytuację certyfikatu w Stanach Zjednoczonych w 19 wieku i problemy jakie niestety mialy miejsce. Podobnie sprawa wygląda z parytetem złota, i walut wymienialnych, w każdej chwili w przypadku kryzysu lub zagrożenia wojną owy parytet może zniknąć. W przypadku państwowego, lub samorządowego pieniądza w przeciwieństwie do Huelsmana , ujenoliciłbym jednak normy, i nazwę, powracając do tradycjnych nazw, złotego, grosza,..grzywny krakowskiej, i jednego podziału na sto, lub trzydziesci. W przypadku walut lokalnych , w tym całkowicie prywatnych kreowanych przez indywidualnego wytwórcę-emitenta, i co niektórzy na pewno nie przyjmą z zadowoleniem,wprowadził był ograniczenia związane z czasem i terytorium, dopuszczając swobode działania wolnego pieniądza na ograniczonym terytorium gminy, powiatu, lub miasta, dopiero po jego pewnym uwiarygodnieniu się, po dajmy na to kilku miesiącach, [np trzech] dopuszczał jego działalnośc do wiekszych obszarów, z gminy lub dzielnicy miasta do powiatu, lub całego miasta [o wielkosci powyżej stu tysięcy mieszkańców], po nastepnych kilku miesiąch dopuszczał obszar jego działania do województw,.. i itd, -sam fakt braku sprzeciwu , nie wnoszenia skarg byłby wystarczającym poświadczeniem uczciwości danego emitenta. Jesli chodzi o pieniądz całkowicie prywatny, jego zabezpieczenie, to znaczy zabezpieczenie banku rozpoczynającego emisje, nie mogło by być mniejsze niż minimalna suma początkowa 100 tysięcy złotych, mniejsza suma początkowa mogłąby mieć sens jedynie w małej społeczności wiejskiej, [ pod warunkiem wyrażnego oznaczenie na pieniądzu że jest to pieniądz terytorialny, obowiązujący jedynie na terytorium danej wsi, lub małej społeczności] JAK SFINANSOWAĆ REFORMĘ MONETARNĄ W przypadku pieniądza państwowego i samorządowego [obowiązkowo kruszcowego] sposobem sfinansowania reformy monetarnej mogło by być wprowadzenie dobrowolnego pieniądza kruszcowego o wartości 40 procent ceny złota [ lub srebra] zawartej w monecie, monety te po zakończeniu procesu reformy [ dajmy na to po dwu latach] były by przedmiotem wymiany na prawdziwe już stuprocentowe, o wartości pieniądza zależnego od zawartego w nim złota ------------------ *podlegać by to musiało zapisom w konstytucji, że państwo, ani zaden samorząd nie mogą kreować pustego pieniądza, i dwa: możliwośc 2kreowania 1dowolnego 3prawa i przepisów, w tym zmian konstucji musiał by uleć ograniczeniom [tekst przeznaczony do dalszej dyskusji]

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz